o EUROPEAN COMMISSION
¥

X % b
X

w
WA W

Brussels, 14.12.1999
SG(99) D/ 10201

Subj ect: State aid No NN 88/98 — UNITED KINGDOM

Sir,

Financing of a 24-hour advertising-free news channel out of the licence fee by
the BBC

PROCEDURE

1

By letter dated 13 August 1997, British Sky Broadcasting Limited (hereinafter referred
to as “BSkyB”) addressed a letter to the Commission departments to bring to their
attention the BBC's plans to launch a specia interest channel dedicated to news
(hereinafter referred to as “BBC News 24”). On 26 September 1997, BSkyB filed a
complaint against the United Kingdom and the British Broadcasting Corporation
(hereinafter referred to as “the BBC”), for infringements of Articles 81, 82, 86 and
87-88 of the EC Treaty. This decision deals only with the alleged infringement of
Articles 87-88 of the EC Treaty.

Under Articles 81 and 82 EC Treaty (in conjunction with Article 86 (1) EC Treaty) the
Commission reached the conclusion, based on an economic analysis of the situation,
that the case in hand does not breach those Articles. This was communicated to the
complainant by letter dated 2 October 1997.

Additional documentation concerning the State aid allegations was provided on several
occasions by the complainant. The Commission departments, by letters dated
8 May 1998 and 1 March and 7 May 1999, requested information on the matter from
the UK authorities, which provided the requested information on 1 July 1998 and
26 Marchand 8 June 1999. The complainant submitted additional information at a
meeting with the Commission departments on 6 July 1999.

The Right Hon. Robin COOK, MP
Secretary of State for

Foreign and Commonwesdlth Affairs
Downing Street

London SW1A 2AL

United Kingdom

Rue de la Loi 200, B-1049 Bruxelles/W etstraat 200, B-1049 Brussel - Belgium - Office:
Telephone: direct line (+32-2)29.........., exchange 299.11.11. Fax: 29...........
Telex: COMEU B 21877. Telegraphic address: COMEUR Brussels.



DESCRIPTION OF THE MEASURES

4,

The BBC is a public undertaking within the meaning of Directive 80/723/EEC,
entrusted by the State, by virtue of the “Royal Charter for the continuance of the British
Broadcasting Corporation” (hereinafter referred to as “the Charter”) and of the
“ Agreement between Her Majesty’s Secretary of State for National Heritage and the
British Broadcasting Corporation (hereinafter referred to as “the Agreement”), with the
delivery of certain services under pre-defined conditions. The Charter and the
Agreement were last modified and entered into force on 1 May and 25 January 1996
respectively, replacing the existing Charter and Agreement.

According to the Charter (Article 3), the BBC'stasks are to provide:

— as“public services’, sound and television broadcasting services (whether by analogue
or digital means) and programmes of information, education and entertainment in the
UK (“Home Services’) and abroad (“ World Service”’); such services are referred to
in the Charter as “Public Services’;

— subject to the prior approval of the Secretary of State, “as public services’, other
services whether or not broadcasting or programme supply services; these services
are referred to in the Charter as“ Ancillary Services’;

— subject to the prior approval of the Secretary of State, sound and television
programmes of information, education and entertainment funded by advertisements,
subscription, sponsorship, pay-per-view system or any other means of finance,
whether or not for universal free-of-charge reach; these services are referred to in the
Charter as“Commercial Services’.

In addition to the above tasks, the Charter requires the BBC to perform various
activities which may be considered essential to fulfilling such tasks, such as maintaining
and developing a broadcasting network, and maintaining and acquiring property,
licences and rights.

According to Article 16 of the Charter, the BBC is granted, as financial resources, the
proceeds of the Licence Revenues (a tax levied on every UK household owning a
TV set and hereinafter referred to as “the licence fee”).

The Agreement, in turn, specifies the content of the broadcasting obligations mentioned
in the Charter. For example, according to Clause 2, the Home Services consist of:

— two television programmes available for general reception in the UK;

— five radio programmes and supplementary services available for general reception in
the UK;

— four additional radio programmes for Scotland, Northern Ireland and Wales;

— anumber of local radio programmes.



10.

11.

12.

13.

14.

15.

According to Clause 10, the BBC is granted the whole net licence fee, defined in
subclause 10.4 as the licence fee received by the Government, less the amount of any
refund and the expenses incurred by the Government in collecting the fee. Such amount
is granted to the BBC “for the purposes of the Home Services, provided that (...) such
sums shall not, without the prior written approval of the Secretary of State, be used for
the purposes of any television or sound programme services wholly or partly funded by
advertisements, subscription, sponsorship, pay-per-view system(...)".

Subclause 10.1 also provides for the possibility for the Secretary of State to direct, from
time to time, that the licence fee be used for “such purposes (not being purposes of the
Home Services or the World Service) as he may specify”.

In accordance with the provisons of Article 3 of the Charter, by letter dated
16 September 1997 the BBC requested the Secretary of State's approval for the
launching of a 24-hour public service news channel on the analogue cable infrastructure,
as an “ancillary service” within the meaning of Article 3(b) of the Charter.

The Secretary of State, by letter dated 9 October 1997, gave his consent to the
launching of this channel as an “ancillary service”. Subsequently, by letter dated
13 October 1997, the Secretary of State authorised the BBC to use licence fee revenue
to fund the new service, under subclause 10.1 of the Agreement. On the basis of this
consent, on 24 November 1997 the BBC launched the BBC News 24 service on the
analogue cable infrastructure and, after closing of normal transmissions, during the
night on the free-to-air frequency of BBCL.

As the Secretary of State gave his consent to the launching of the service as an
“ancillary service”, BBC News 24 was offered free of charge to the cable distributors
and was not entitled to carry any advertising. Ancillary services are in fact to be
provided by the BBC “as public services’, as specified in Article 3(b), and therefore
cannot collect any market revenues. It was not included in a* must carry” tier, but was
included — free of charge — in the lowest payable bouquet being offered by the
cable distributors.

It must be noted that the Secretary of State gave, on 21 March 1997, a previous
preliminary consent to the BBC to launch a public digital television service, including a
24-hour news channel. Accordingly, the BBC was already entitled to broadcast a
24-hour news channel on the digital platforms (in particular, the satellite one) which
were, at that time, being developed. On this basis, the BBC started to develop its BBC
News 24 channel, with a view to broadcasting it via the digital platforms being
constructed. In particular, at that time, BSkyB’s digital satellite platform — by which
BBC News 24 was supposed to be distributed - was expected to be launched by autumn
1997.

However, given that the launching of the digital satellite network was delayed from
autumn 1997 to spring 1998, the BBC sought consent from the Secretary of State to
launch the BBC News 24 channel on the existing broadcasting infrastructures. A
preliminary consent was given to the BBC on 9 July 1997, followed by a final consent,
as mentioned above, on 9 October 1997.



16.

17.

18.

19.

In its complaint of 26 September 1997, BSkyB alleges that:

(i) the launching of the advertising-free and free-of-charge 24-hour news channel by
the BBC on the analogue cable infrastructure, financed by the use of part of the
licence fee, constitutes State aid within the meaning of Article 87;

(i) the State aid is unlawful as it was not notified to the Commission in accordance
with the Article 88(2) procedure;

(iii) the ad is incompatible with the common market as it does not fulfil any of the
conditions laid down in Article 87(2) and (3); nor can it qualify for an exemption
under Article 86(2) as this channel is not part of the BBC's public service tasks as
defined in Article 3(a) of the Charter.

Asfar as allegation (i) is concerned, BskyB claims that the application of the licence fee
to finance BBC News 24 fulfils all the conditions set out in Article 87(1), as:

— it isgranted by the State or through State resources;

— it distorts competition, as it puts the BBC in a more favourable position than its
competitors;

— it affects trade between Member States as it damages competitors of the BBC such as
BSkyB which operate both inside and outside the UK.

In the light of the complainant’s allegations, this decision does not discuss the remit, the
operations and the financing of the BBC in general. It only assesses whether the
Secretary of State's decision to authorise the BBC to launch BBC News 24 and to
finance it by a new application of the licence fee has to be considered State aid. If 0, it
analyses whether such aid could escape the ban set by Article 87(1) under any of the
derogations provided for in Article 87(2) and (3) or Article 86(2).

This decision is without prejudice to the Commission's assessment of other (public)
gpecial interest channelsin the UK or in other Member States.

ASSESSMENT OF THE MEASURES AS STATE AID

20.

21.

In order to ascertain whether a State measure constitutes aid within the meaning of
Article 87(1), the Commission assesses whether it is granted by the State or through
State resources, whether it distorts or threatens to distort competition by favouring
certain undertakings, and whether it affects trade between Member States.

In the case under assessment, it has to be established whether the funds granted to the
BBC for the financing of BBC News 24:

- are granted by the State or through State resources,

- are capable of distorting competition by favouring certain undertakings or the
production of certain goods, and

- affect trade between Member States.



22.

23.

24.

25.

26.

27.

Presence of public resources

The licence fee represents an obligation, imposed by the public authorities, on all
owners of areceiving appliance, irrespective of whether or not the appliance is actually
used to watch the programmes of the BBC. Also, the decision to authorise the use of
the licence fee to finance BBC News 24 was taken by the Secretary of State (see letter
of 13 October 1997).

On this ground, the licence fee constitutes a mandatory fee imposed by the State, and,
therefore, the funds thereby obtained constitute State funds within the meaning of
Article 87(1) of the Treaty.

The favouring of certain undertakings

The Commission considers that any financial measure granted by the State to an
undertaking which, in various forms, would mitigate the charges normally included in
the accounts of the undertaking, has to be considered State aid within the meaning of
Article 87. In this particular case, the licence fee constitutes a direct cash inflow for the
BBC, smilar to commercia revenues, for which the undertaking does not need to
compete on the market. In this sense, there is no doubt that the licence fee, providing an
economic and financial advantage to the beneficiary compared with other competitors
not receiving the same funds, has to be regarded as favouring an undertaking within the
meaning of Article 87.

However, the UK authorities argue that this measure does not infringe the Treaty rules,
as the funds transferred to the BBC by way of licence fee — for the purposes of this
decision, the ones used to finance BBC News 24 - compensate legitimate public service
obligations fulfilled by the BBC. According to the UK authorities, the BBC does not
gain any economic advantage from the licence fee, as these funds are intended to
reimburse the costs incurred by the BBC in fulfilling its public service obligations, as
defined in the Charter.

The Commission considers that, in accordance with the case-law of the Court of
Justice, any State measure capable of putting an undertaking in a more favourable
position than its competitors and having an effect on trade between Member States has
to be regarded as falling under the ban in Article 87(1). However, the Treaty provides
for derogations from that ban, in that State aid may be found to be compatible with the
common market pursuant to Article 87(2) or (3) or Article 86(2) of the Treaty?.

Effect on Community trade

The third condition to be met for State measures to fal under the provison of
Article 87 is that they have a real or potential effect on trade between Member States.
In the case in hand, it must be noted that BBC News 24 has been launched on the
analogue cable infrastructure where several other programs are being distributed.

1

See Case T-106/95 FFSA and Others v Commission [1997] ECR 11-229.

5



28.

29.

30.

31.

32.

33.

In particular, BBC News 24 isin direct competition with other special interest channels
dedicated to news, such as SkyNews, Euronews, Bloomberg Info TV, CNN and NBC.
In principle, it would be possible to argue that BBC News 24 may be in competition
also with other channels distributed over analogue cable, even though they are not
dedicated to news. The presence of a new channel may, in theory, influence the
preferences of viewers to switch from other channels — whether dedicated to news or
not — to watch the new BBC News 24 service. Also, cable distributors may possibly
decide to terminate other channels — not dedicated to news — in consequence of the
availability of BBC News 24.

However, the main distortion of trade that may be envisaged in consequence of the
emergence of a new news channel free of charge and without advertising is in relation
to other specialised news channels, such as the aforementioned SkyNews, Euronews,
Bloomberg Info TV, CNN and NBC. The possibility, for cable distributors, to have a
new channel — free of charge and without advertisng — may lead to the decision to
replace one or more existing news channels — for which they have to pay a subscription
fee — with the new BBC channel. This circumstance has indeed been claimed by BSkyB,
which has provided figures on the reduced market share of its SkyNews channel since
the launching of BBC News 24.

It is not necessary, in order to evaluate the impact on trade between Member States, to
demonstrate whether the reduction of penetration suffered by SkyNews after the
launching of BBC News 24 is a direct consequence of the presence of a free-of-charge
channel or not. It is sufficient to argue that the possibility for an undertaking to offer a
service on conditions which cannot be matched by any other commercia operator
(commercial broadcasters need necessarily either to charge a subscription fee or to
carry advertisng on their channels, or both) may put other undertakings in an
unfavourable position. All the undertakings concerned are active on the international
broadcasting market, both for the acquisition of programme rights, for the sale of
programmes to cable distributors and for the sale of advertising space.

In addition, it must be noted that, according to the Court of Justice, for a State measure
to be relevant under Article 87, adirect impact on actual trade between Member States
is not necessary. It is sufficient that the measures put the recipient in a more favourable
position compared with other undertakings which are competing in intra-Community
trade?. Thisis the case with BSkyB but also with Euronews, Bloomberg Info TV, CNN
and NBC channels.

In this sense, it can be concluded that the measures under examination fulfil also the
third condition described in paragraph 20 above, and therefore congtitute State aid
within the meaning of Article 87(1).

Compatibility with the common market

Having determined that the measures in question constitute State aid within the meaning
of Article 87(1), the Commission has to assess whether they can be declared compatible
with the common market under the provisions of Article 87(2) and (3), and of Article
86(2).

2 Case 730/79 Philip Morris v Commission [1980] ECR 2671.
6



35.

36.

37.

38.

39.

However, the provisions of Article 87(2) can be excluded as the aid measure does not
have any social character granted to individual consumers, nor is it intended to make
good the damage caused by natural disasters.

As for the provisions of Article 87(3)(a), (b) and (c), as regards this latter’s regional
aspect, the aid appears not to be given in order to promote the development of specific
regions, given the variety of locations in which the BBC is present. Also, it is not aimed
at promoting “the execution of an important project of common European interest” or
at remedying “a serious disturbance in the economy of a Member State” within the
meaning of Article 87(3)(b). Nor does the aid facilitate “the development of certain
economic activities’: therefore, inasmuch as the measure is being granted for the benefit
of a single undertaking and is not linked to any restructuring plan, the derogation in
Article 87(3)(c) can aso be excluded.

In principle, a cultural derogation under Article 87(3)(d) might be envisaged, as long as
the support does not affect trade between Member States to an extent contrary to the
common interest. It has to be noted, however, that the UK authorities have not claimed
the financing of BBC News 24 to be intended as promoting culture or national heritage.
Moreover, it appears that the provision of a 24-hour news channel is amed more at
fulfilling the information needs of UK citizens then at promoting culture or national
heritage within the meaning of Article 87(3)(d).

Where paragraphs (2) and (3) of Article 87 are not applicable, State aid may benefit
from the derogation provided for in Article 86(2) in cases of undertakings entrusted
with the provision of "services of general economic interest”, as long as the conditions
laid down in Article 86(2) are fulfilled.

According to Article86(2) as interpreted by the Court, in order to qualify for
exemption from the competition rules by virtue of the provision of a “service of general
economic interest”, certain conditions have to be met:

- the service in question must be a service of general economic interest and be
clearly defined as such by the Member State;

- the undertaking in question must be officially entrusted by the Member State
with the provision of that service;

- the application of the competition rules of the Treaty (in this case, the ban on
State aid) must obstruct the performance of the particular tasks assigned to the
undertaking;

- the exemption must not affect the development of trade to an extent that
would be contrary to the interests of the Community.

According to the established case-law of the Court, Article 86 is a derogatory provision
which has to be interpreted restrictively. In this sense, for a measure to benefit from
such derogation, it is necessary that al the above-described conditions are fulfilled: it is
for the Commission to assess whether these criteria are fulfilled in a particular case. In
the case of broadcasting, the Commission, when performing the above task, has also to
take into account the "Protocol on the system of public service broadcasting”, which



40.

41.

42.

43.

45.

was adopted in June 1997 and entered into force on 1 May 1999 (hereinafter referred to
as “the Protocol”).

The interpretative rules laid down by the Protocol, while stating that the system of
public broadcasting is directly related to the democratic, social and cultural needs of
each society and the need to preserve media pluralism, underline the competence of the
Member States to define the "public service (broadcasting) remit”, to assign these
services to certain undertakings and to organise the funding of these services.

More specifically, Member States have "the competence ... to provide for the funding
of public service broadcasting in so far as such funding is granted to broadcasting
organisations for the fulfilment of the public service remit as conferred, defined and
organised by each Member State, and in so far as such funding does not affect trading
conditions and competition in the Community to an extent which would be contrary to
the common interest, while the realisation of the remit of that public service shall be
taken into account.”

According to the Treaty, Member States are in principle free to define the public service
remit in any economic sector. For broadcasting, the Protocol has confirmed this right of
the Member States to define and confer public service tasks and to provide for their
funding, in so far as such funding does not affect trading conditions and competition to
an extent contrary to the common interest.

While Member States are competent to define the public service remit, to entrust its
execution to one or more undertakings and to provide for its funding, the Commission -
under the control of the Court - has the duty to prevent any abuse of this competence
and to ensure that such funding does not affect trade to an extent contrary to the
common interests.

In the case in hand, as stated above, the complainant does not contest the public service
mandate of the BBC in general, as entrusted to the BBC by virtue of the Charter, but
only the possibility of considering to be a public service the provison of a specia
interest channel dedicated to news. This fact is substantiated, according to the
complainant, by the circumstance that the Secretary of State gave his consent to the
BBC to launch BBC News 24 as an “ancillary service” within the meaning of
Article 3(b) of the Charter, and not as a “public service’” within the meaning of
Article 3(a).

As described above (see paragraphs 9 and 10), the Charter contains the obligation for
the BBC to provide, as public services, a set of radio and televison programmes of
information, education and entertainment for general reception. As for its financing,
Clause 10 of the Agreement provides that these services are to be financed solely by the
licence fee. In addition to these, the Charter ensures the possibility for the BBC —
subject to explicit approval by the Secretary of State — to provide as “ancillary services’
services other than those provided for in Article 3(a). As regards the funding of the
ancillary services, the Secretary of State may, under subclause 10(1)(a), direct part of
the licence fee to finance the provision of such services. In general, and subject to
further approval by the Secretary of State, ancillary services cannot be financed by sums

3

See, for example, Case C-179/90 Merci convenzionali porto di Genova A v Sderurgica Gabrielli oA

[1991] ECR 1-5889.
8



46.

47.

48.

49.

50.

directed from the licence fee under subclause 10(1)(a) if they are wholly or partially
funded by commercial revenues.

As can be deduced from the above, none of the definitions contained in the Charter
refers to the concept of “service of general economic interest” within the meaning of
Article 86(2) of the Treaty. Nevertheless, it is not for the Commission to pronounce on
the concept used in national legislation to define the provision of such services, nor to
discuss the concepts of “public service” and “ancillary service” as defined in
the Charter.

For the purposes of this decision, it is not necessary to discuss whether the launching of
BBC News 24 has to be regarded as falling under the definition of “public service”, as
per Article 3(a), or under that of “ancillary service’, as per Article 3(b). It is for the
Member State to define and organise the public service mission in the way that best
suits the needs of its citizens. In this sense, the definition of “public service” and
“ancillary service” is related to the national organisation and definition of the provision
of the public service in this specific case. The Commission, as stated above (paragraphs
42 and 43), has only the duty to ensure that no abuse occurs in the definition of services
which fall to be assessed under Article 86(2) as “services of general economic interest”.

In the case in hand, even if the provision of a special interest channel dedicated to news
is not included in the basic “public service” definition as specified by the Charter and the
Agreement, it has been included in the public service misson of the BBC by the
Secretary of State. As stated above, as long as no abuse can be detected, it is for the
Member State to define the public service remit, using any technical or legal definition
that best suits the characteristics of the Member State concerned.

The Commission has only to assess whether the public service mission defined by a
Member State does not exceed what can be regarded as "services of general economic
interest” under the rules of the Treaty. In the case under examination, the Commission
is of the opinion that the provision of news can be considered a public service mission in
broadcasting. In particular, a 24-hour news service would help to meet the democratic
and social needs of a society, as referred to in the Protocol, by allowing the coverage of
awider range of events and a more in-depth analysis of the events. Although the BBC
already provides a broad coverage of news and information according to a pre-defined
timetable on its public service channels BBC1 and BBC2, BBC News 24 may be
considered an additional service, able to provide a more detailed analysis of events.

In this sense, the provision of a 24-hour news service can be considered as addressing
the democratic and social needs of society by ensuring a wider coverage of news topics
and providing a greater degree of depth in the analysis of events. The Commission
would therefore consider that the task assigned by the UK Government to the BBC to
provide BBC News 24 fulfils one of the basic tasks of public service broadcasting as
identified in the Protocol.



Sl

52.

53.

55.

56.

S7.

Moreover, the launching of BBC News 24 has enriched the choice of 24-hour news
services for consumers, thus responding to the mission — as identified by the Protocol —
to preserve media pluralism, in particular in the provision of news services.

The Commission also notes that, when giving his consent to the launching of this
service, the Secretary of State explicitly stated that the provision of a channel with the
content of BBC News 24 is a public service, provided it is financed solely by the licence
fee. It can be deduced from this that the UK authorities consider a channel dedicated to
news, free of advertising and with a high degree of information to be "services of
general economic interest” within the meaning of Article 86(2) of the Treaty.

The Commission cannot detect any abuse of the Member State's competence to define
such public service remit, taking into account also that the specific features of the
service cannot be found in services provided by private operators. None of the available
existing channels, in fact, is provided free of charge and with no advertising.

The argument of the complainant that BBC News 24 is to be considered a commercial
channel and must, therefore, be financed only with market revenues, cannot be upheld.
It is not for the Commission to decide, as long as no abuse can be detected, whether a
programme or service is to be provided by the market or as a service of generd
economic interest (according to the national definition, i.e. as a public or ancillary
service) within the meaning of Article 86(2). In the case in hand, it is clear that the UK
authorities consider the provision of a specia interest channel entirely dedicated to
news and carrying no advertising to be a service of general economic interest. More
specifically, they have considered that it is to be intended as an “ancillary service”
within the meaning of Article 3(b) of the Charter.

It must be noted that, already on 21 March 1997, the Secretary of State gave a
preliminary consent to launch a 24-hour news service as an ancillary service under
Article 3(b) of the Charter, as part of a new digital service, on condition that the service
was offered free of charge and was not platform-specific. Such channel was intended to
be also part of the new digital packages to be delivered on the digital satellite platform
being developed by BSkyB. BSkyB has never lodged a complaint against the
preliminary consent. It seems that BSkyB accepted the idea of such a service
being developed by the BBC and being provided as a public service on its digita
satellite platform.

It was only when the BBC decided to make the channel available on al possible
platforms without awaiting the launch of the digital satellite platform — i.e. on analogue
cable and on the free-to-air ones - that BSkyB contested the channel's public service
nature. However, it must be stressed that the nature (i.e. the content) of the channel has
not changed since the preliminary approval and that its funding agreement is exactly the
same.

The public service nature of a service cannot be judged on the basis of the distribution
platform. Once the UK Government has defined a certain service as being a public
service (thereby referring to the service of general economic interest of Article 86(2)),
such service remains a public service regardless of the delivery platform, as long as its
programme concept and its funding arrangements remain unchanged. In the case in
hand, as stated, the content of BBC News 24 was known from the very beginning, and
its funding arrangement has remained completely unchanged.

10



58.

59.

60.

61.

62.

63.

It can aso be noted that, when the digital satellite platform was finaly launched, BBC
News 24 was included in the package offered on the same financial terms as were
offered on the analogue cable and free-to-air infrastructures, i.e. free of charge and
without advertising.

Finally, BSkyB argues that BBC News 24 cannot be considered a public service as it
is not available to the whole UK population, but instead only to a limited number
of viewers (those connected to the analogue cable services, i.e. roughly 10% of
all households).

The Commission notes in this respect that:

— the preliminary consent of 21 March, which was not contested by BSkyB, was also
given for a limited distribution platform, i.e. the digital platform, which would not
have been available to the whole population for a number of years;

— BBC News 24 has been made available to the maximum number of viewers possible,
taking into account the existing technical constraints (i.e. it is distributed at night on
free-to-air analogue frequency, as no other frequency is available), and with the am
of distributing it to the whole population as soon as this becomes technically possible
(e.g. it isdistributed also on the digital satellite platform since this became available).

The Commission considers, therefore, that the first condition described in paragraph 38
is fulfilled in that the UK authorities — in this case the Secretary of State for Culture,
Media and Sport — have defined the provision of a 24-hour news channel carrying no
advertisng as a service of genera economic interest within the meaning of
Article 86(2).

As far as the second condition described in paragraph 38 is concerned, it has to be
noted that the Secretary of State, in his consent of 9 October 1997, approved the
BBC's programme concept of BBC News 24. In this sense, it entrusted the BBC with
the provision of such channel.

In this respect, it may be questioned whether the public service remit is, in the case of
BBC News 24, accurately defined and actually assigned to the BBC as an obligation. In
order to pronounce on this, it is necessary to look at the wording of the Charter and of
the Agreement. In particular, Article 3 of the Charter requires the BBC to provide
public services, ancillary services and commercial services. As far as the public services
are concerned, these are detailed in the Agreement, whereas no details are provided for
the ancillary and commercial services. The Charter smply requires, for the provision of
these services, prior approval of the Secretary of State.

In the Commission’s opinion, it can be deduced from the logic of the Charter that the
BBC seems to be under an obligation to provide some sort of ancillary service;
nonetheless, no further details as to what these ancillary services are to be are available.
The content of the ancillary services is defined neither in the Charter nor in the
Agreement.

11



65.

66.

67.

68.

69.

70.

Therefore, although the BBC is under an obligation to provide ancillary services, these
are nowhere defined. For this reason, the BBC has to seek the Government's consent
for the provision of such services. At the same time, the funding of such services has to
be arranged by the Government by means of a specific authorisation. In the case of
BBC News 24, the Secretary of State, in his letter of 13 October 1997, decided to
direct sums from the licence fee to the funding of the new service.

In this sense, the BBC has a limited degree of freedom in deciding which services to
provide as ancillary services, as any proposal has to be formally authorised by the
UK Government. It is not sufficient to argue, as the complainant does, that the
provision of a special interest channel dedicated to news cannot be considered a service
of general economic interest, for the mere reason that it is not included among the basic
“public services’ provided for in Article 3(a) of the Charter.

In order to assess whether a service fulfils the conditions described in paragraph 38 for
being considered a “service of general economic interest”, it is not sufficient to take a
merely formalistic view of the act entrusting an undertaking with such mission. It is
necessary to evaluate the whole body of legidative and administrative provisions related
to the definition of the public service remit and to the entrustment of that service to an
undertaking.

In the case in hand, it is clear that the Charter includes the obligation to provide public
services in addition to the “basic” services defined in Article 3(a) of the Charter and in
the Agreement. However, in order to actually provide such additional services, the BBC
reguires the explicit consent of the UK Government. All such conditions have been
fulfilled in the case in hand, given that the BBC sought the consent of the public
authorities and that such consent was given by an official act (the letters of 9 and
13 October 1997).

However, the Commission notes that the legidative and administrative framework
defining the public service mission and entrusting it to the BBC leaves some room for
doubt as to what is defined as a public service and what is not. In particular, it notes
that no clear definition of which services can be provided by the BBC as ancillary
services is available. Also, it appears that, initialy, it is for the BBC to propose to the
Secretary of State new services that may possibly be provided as ancillary or
commercial services. It is only subsequently that the Government, through the giving or
withholding of consent by the Secretary of State, may or may not entrust the provision
of that service to the BBC.

Notwithstanding this, for the purposes of assessment under Article 86(2), the ways and
means by which the entrustment of the public service is made — e.g. whether the
initiative comes from the Government, from the Secretary of State or from any other
authority - are not decisive. What is decisive in this respect is the fact that, eventualy,
there is an official entrustment to the BBC of the task of providing a specific
public service.

12



71.

72.

73.

74.

75.

76.

Therefore, even if the arrangements between the BBC and the UK Government could
be made clearer and a more straightforward definition of the remit would have
facilitated the Commission's task of monitoring compliance with the conditions of
Article 86(2), the Commission considers that the second condition of Article 86(2), as
described in paragraph 38, is met.

As far as the third condition indicated in paragraph 38 is concerned, it has to be
examined whether the State aid is actually necessary for the purpose of having the
"services of general economic interest” carried out and whether the amounts do not
exceed the necessary level.

In the case in hand, the Secretary of State defined BBC News 24 as being part of
BBC's public service remit on condition that the channel does not contain any
advertising and that consumers (and cable operators) are not charged for it. As a result
of these conditions, BBC News 24 is not able to raise funds on the market like a
commercial broadcaster. This particular arrangement makes the service provided by
BBC News 24 a unique service in the market place, as no other operator is capable of
providing the same service on the same financial terms.

In other words, in the absence of any possible commercial income, the production of
BBC News 24 in the form requested by the State authorities would not have been
financially possible without the transfer of public funds. Being unable to charge cable
operators any fee (as commercial operators normally do), or to carry advertising, the
only funding source available — for the explicit requirement set by the public authorities
in the entrusting act — is public funding derived from the licence fee. Therefore,
prohibiting these funds would make the performance of the particular task de facto
impossible.

As regards the question whether the funds transferred are limited to the channel's actual
costs, the UK authorities have provided figures on the actual costs incurred in providing
the service, as reported in Exhibit 1.

Exhibit 1: BBC News 24 costs (GBP millions)

1997/98 1998/99 1999/2000
(budget)

Commissioning and programming
News gathering
Promotion
Distribution and transmission
Overhead
TOTAL

Source: BBC'sinternal accounting

The above amounts refer to the fiscal periods ending in March each year and have been
certified by external auditors. It should be noted that the costs for 1997/1998 refer only
to five months, as the service was launched in November 1997.

13



77

78.

79.

80.

81.

82.

83.

The lion's share of the above costs relates to interna transactions put in place by the
Business Unit BBC News 24 and other Business Units within the BBC for the use of
facilities such as news bureaux, which have been charged at full cost. Such costs,
whether internal or external, are covered using a proportionate amount directed from
the licence fee.

The Secretary of State's consent of 13 October 1997 allows the BBC to use part of the
licence fee to cover the cost of the BBC News 24 service. It did not provide for any
increase in the total amount of the licence fee itself to raise the funds necessary for the
launching and operation of BBC News 24. As aresult, the BBC has to obtain the funds
needed to set up and run the new service from its own internal resources, through
cost savings.

As explained in paragraphs 7 to 9, the BBC is funded by a flat-rate licence fee levied on
all TV appliances. With the funds thereby collected, the BBC has to discharge all the
public service obligations set out in the Charter and in the Agreement, as described in
paragraphs 5 and 6. In practice, the Secretary of State hasimposed a new public service
task on the BBC (the provision of a 24-hour news service), without providing any new
funding to it. It is for the BBC to obtain such funds through internal measures, such as
restructuring, rationalisation of activities and cost saving.

As mentioned in paragraph 9, the BBC is not entitled to collect market revenues from
its public service activities (whether from the “public service”, or from the “ancillary
services’). For this reason, the licence fee is designed to cover the cost of discharging
the public service obligations imposed upon the BBC by the Charter and under the
Agreement.

The same principle applies to the new public service obligation imposed upon the BBC
of providing a 24-hour news channel. This new service is entitled neither to charge
cable operators a fee nor to collect advertising revenues. The funds needed to operate
this new service will necessarily have to be found within the BBC, by saving resources
and improving efficiency.

The financing system defined by the UK for the BBC (only alicence fee with no market
revenues) ensures that the amount of the funds received by the undertaking for fulfilling
its public service obligations is limited to the net costs deriving from the provision of
such services.

Applying the same reasoning, it can be concluded that the amount of licence fee used to
finance BBC News 24 is drictly proportional to the actual costs incurred for the
provision of the service. In fact, no market revenues would be collected by the new
service and, at the same time, the BBC would have to collect the necessary resources
from the amount received to fulfil al its public service obligations.

In this respect, the complainant argued that the funding received by BBC News 24 is
not proportionate to its costs, given that the above-mentioned amounts are far higher
than the costs of competing commercial services, including BSkyB’s SkyNews channel.
The Commission notes that, according to the information provided by the UK
authorities, the costs incurred by BBC News 24 are higher due to the larger use of the
news-gathering network of the BBC, for which, as stated, BBC News 24 pays the
full cost.

14



85.

86.

87.

88.

89.

According to that information, this news-gathering network is comprised of 47 offices
worldwide employing 64 full-time staff, compared with SkyNews's 8 offices and
CNN’s 34. It is evident that the costs of using such an extensive network are higher
than those incurred, by way of comparison, by SkyNews.

For the purposes of the assessment, the Commission has to ensure that the funding
granted to the undertaking does not exceed the extra costs (in this case the full cost, as
the service does not collect commercial revenues) incurred for the provision of that
service. Thisis, in consequence of the funding system adopted — i.e. ex-post funding on
the basis of the actual expenses incurred — in the opinion of the Commission, ensured.
Therefore, the Commission considers that the third condition laid down in Article 86(2)
and described in paragraph 38 is met.

As far as the fourth and last condition is concerned, the Commission has to analyse
whether the decison of a Member State to provide a certain service of genera
economic interest on certain conditions does not distort competition to an extent that
would be contrary to the common interest. In accordance with Article 86(2), as
interpreted by the Protocol, the Commission has to assess whether the development of
trade is not affected to an extent that would be contrary to the Community's interest,
taking into account the provison of the service. This formulation of Article 86(2)
indicates that a certain effect on trade and its development can be tolerated because of
the general-interest nature of the service provided.

The production of BBC News 24 has de facto increased the number of channels
available in the UK market, thereby intensifying competition and deteriorating the
position of other broadcasters. Cable distributors have been given a wider choice of
news channels, thereby increasing competitive pressure on other similar channels, such
as BSkyB’s SkyNews. These effects are more evident on the analogue cable
infrastructure, where the limited bandwidth technically limits the number of possible
channels being distributed.

The complainant argues that BSkyB’s SkyNews channel, delivering a special interest
channel of news and financed by advertising and subscription fees, was hit significantly
by the emergence of BBC News 24. According to BSkyB, severa cable distributors
discontinued this channel following the launch of BBC News 24. Also, in order to
remain in the market, it had to cut the subscription fees charged to the cable
distributors. According to the following figures (Exhibit 2), SkyNewss penetration in
cable was significantly reduced following the entry of BBC News 24.

15



90.

91.

92.

93.

94.

Exhibit 2: SkyNews and BBC News 24 penetration (subscribers and %)

October 1997 | % of homes | April 1999 % of homes

connected connected
BBC News 24 0 0 2,829,203 95%
Sky News 2,048,623 93% 2,044,253 69%
CNN 1,798,432 81% 1,798,052 61%
Bloomberg Info TV 844,102 38% 1,552,882 52%
NBC 1,249,852 56% 745,006 25%
Euronews 1,126,784 51% 215,598 7%

Source: ITC (Independent Television Commission) press releases

As can be seen from the table, in November 1997 SkyNews was received by almost
2,049,000 homes, i.e. over 93% of connected households (at that time, the total number
of households connected to cable came to 2,211,000). After the launch of BBC News
24, SkyNews's penetration fell to 69% of connected households (i.e. 2,044,000 out of
2,971,000, as of April 1999), while BBC News 24 obtained a 95% penetration.

Similar effects were registered aso by other competitors, such as CNN and NBC,
whose penetration rate fell from 81% to 61% and from 56% to 25% respectively.
Worse effects could be seen on Euronews, which lost some 48 points of penetration
(from 51% in 1997 to 7% in 1999).

It can be deduced from the above figures that the launching of BBC News 24 had a
significant impact on the broadcasting market, in particular in the analogue cable
infrastructure (a much lower impact can be detected in the audience market in general).
It was relatively easy for the national authorities to foresee that the launch of a new
24-hour news channel, to be provided free of charge to cable operators and carrying no
advertising, would take a large market share and create difficulties for existing
competitors.

Whenever a Member State decides to provide a service of general economic interest, a
certain amount of damage to competitors is foreseeable. This is the reason why
Article 86(2) requires that the development of trade shall not be excessively affected: it
implies that some distorting effect has to be taken into account and tolerated, whilst it
must neither be made impossible for competitors to continue to do business nor must
potential competitors be precluded from entering the market.

In the case in hand, it is true that the competitors of BBC News 24 suffered a reduction
in their market shares. This effect was to be expected from the outset as a result of the
Member State's decision to provide the said service of general economic interest.
Nevertheless, it must be noted that both SkyNews and CNN — i.e. the largest
competitors — were able to maintain a large part of their customer base despite losing
market share.

16



95.

96.

97.

98.

99.

100.

101.

Over the same period, Bloomberg Info TV was able to increase its customer base by
80% (from 844,000 to 1,552,000), thereby showing an increase in penetration rate from
38% to 52%. In practice, a direct competitor of BBC News 24 was able to maintain and
even increase its market share and to almost double its customer base notwithstanding
the launching of a new channel on the market.

It is not necessary to discuss the reasons why Bloomberg Info TV was able to achieve
these results — e.g. whether they were the result of aggressive commercial campaigns or
of some other market trend. This circumstance may suggest that the different news
providers were affected differently by the launching of BBC News 24: some lost
customers, others were able to maintain the customer base and others still
(namely Bloomberg Info TV) were even able to take advantage of the event.

Moreover, it is not possible to conclude that all the cable operators that discontinued
SkyNews or other channels did so in consequence of the availability of BBC News 24.
According to the information submitted by the UK authorities, for example, some
operators discontinued SkyNews even before BBC News 24 was available for reasons
that had nothing to do with the new service being launched (e.g. some operators
discontinued SkyNews as a reaction to the wholesale price increase of the channel,
before BBC News 24 was actualy available).

It is not necessary for the purposes of this decision to perform a complete market
analysis in order to investigate the reasons for the reduction in market share suffered by
some operators. This reduction may even be a consequence of the launching of
BBC News 24. It is sufficient to demonstrate that, although a certain impact on
competition and trade can be detected, this effect is not excessive to the extent that it is
precludes the development of competition and trade in the sector concerned.

Overadl, it can be estimated that the launching of BBC News 24 has enriched the choice
of UK consumers, as there is at present one more news channel (with very specific
features) available. The majority of cable operators retained all news channels available
— adopting the new BBC News 24 and maintaining the existing SkyNews, CNN and, to
a lesser extent, NBC and Euronews. Some, however, subscribed also to Bloomberg
Info TV, possibly as a substitute for one or more of the terminated channels.

Moreover, even if the State financing of BBC News 24 would have led to more serious
economic difficulties for its competitors, such effects could be accepted under
Article 86(2) in order to allow services of general economic interest to be delivered.
Article 86(2), as stated above, accepts a certain effect on competition and trade as a
consequence of ensuring the provision of a public service remit.

In the present case, it can be concluded that the decision of the UK authorities to
provide a 24-hour news channel free of charge and with no advertising, although having
an effect on trade, does not affect the development of that trade to an extent contrary to
the Community interest. In this sense, while the competitive environment for private
services might be affected by BBC News 24, the freedom to provide services and the
functioning of the common market as such for televison are not affected to an extent
contrary to the Community interest.

17



102.

103.

104.

105.

106.

In particular, given the specificity of the services provided (no charge and no
advertising), it can also be assumed that the provision of such service of general interest
would not be possible to the same extent without the aid granted.

To sum up, the Commission concludes that the financing of BBC News 24 by licence
fee fulfils also the fourth condition which must be satisfied in order to benefit from the
application of Article 86(2).

The funding of BBC News 24 using financia resources from the licence fee congtitutes
State aid within the meaning of Article 87(1) of the Treaty. The Commission therefore
regrets that the United Kingdom has put the State financing of the BBC 24-hour news
channel into effect, contrary to Article 88(3) of the Treaty.

However, on the basis of the foregoing assessment, the Commission is of the opinion
that the conditions laid down in Article 86(2) are fulfilled. The public funding of
BBC News 24 can thus be accepted because it allows the provision of "services of
general economic interest™ without being disproportionate and without affecting the
development of trade to an extent contrary to the common interest. It has therefore
decided

- to consider the aid compatible with the EC Treaty.

If this letter contains elements of confidential information which should not be
published, the UK government is invited to inform the Commission, within fifteen
working days from the date of receipt of this letter. If the Commission does not receive
areasoned request within the stipulated period, it will consider itself authorised to make
the full text of this letter available to third parties. Any request should be addressed to:

Commission of the European Communities
Directorate-General for Competition

Rue de laLoi 200

B-1040 Brussels

Fax: 0032.2.2969580

Y ours faithfully,
For the Commission

Mario MONTI

18



